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Der Weg zum Fachbuch

vdf Hochschulverlag


Sie schreiben ein Fachbuch! Das Thema ist gewählt – Sie, ein Kenner der Materie, wissen, dass Sie etwas Wertvolles beizutragen haben. Sie haben eine klare Vorstellung von der Struktur des Buches, eventuell haben Sie sie bereits zu Papier gebracht. Der Erfolg, wenn auch nicht unbedingt wirtschaftlich, ist gesichert.

Sie notieren sich Ihre Gedanken. Sie lesen Bücher und Zeitschriften und kopieren, etwa um zu zitieren. Das Manuskript erhält eine gewisse Fülle, der Stapel gelesener Bücher wächst in die Höhe, die Anzahl gespeicherter Darstellungen steigt. Alles ist bestens. Aber irgendwann realisieren Sie, dass es beim Schreiben eines Fachbuches nicht ausschliesslich ums Recherchieren und Schreiben geht. Um den Überblick zu behalten, ist ein gewisses Mass an Organisation notwendig. Da kommt dieser Leitfaden, der die Fachbuchadministration konkretisiert, doch gerade recht.

Das Buch richtet sich an alle, die sich beim Schreiben möglichst wenig mit administrativer Arbeitstechnik aufhalten möchten. Es hilft u. a. bei der richtigen Verwaltung von Quellen, der Organisation von Abbildungen und der Administration von Manuskriptversionen. Darüber hinaus thematisiert es die verschiedenen Stufen des Entstehungsprozesses eines Fachbuchs, von der Idee über das Manuskript bis hin zur Zusammenarbeit mit Testlesern und Verlag. Praktische Beispiele illustrieren wichtige Aspekte und den Gebrauch der Instrumente.

 
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The Medium Is the Monster

Athabasca University Press


Technology, a word that emerged historically first to denote the study of any art or technique, has come, in modernity, to describe advanced machines, industrial systems, and media. McCutcheon argues that it is Mary Shelley’s 1818 novel Frankenstein that effectively reinvented the meaning of the word for modern English. It was then Marshall McLuhan’s media theory and its adaptations in Canadian popular culture that popularized, even globalized, a Frankensteinian sense of technology. The Medium Is the Monster shows how we cannot talk about technology—that human-made monstrosity—today without conjuring Frankenstein, thanks in large part to its Canadian adaptations by pop culture icons such as David Cronenberg, William Gibson, Margaret Atwood, and Deadmau5. In the unexpected connections illustrated by The Medium Is the Monster, McCutcheon brings a fresh approach to studying adaptations, popular culture, and technology.

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"McCutcheon offers an expert explication/application of McLuhan that contributes to the revival of interest in and understanding of the significance of his work. In his application of McLuhanesque thought to seminal Canadian science fiction texts and other cultural products, McCutcheon makes a valuable contribution to Canadian studies, especially in the areas of media, film, and genre studies. The Medium Is the Monster opens up new ways to read and understand figures about whom much has been written (Shelley, Gibson, and Cronenberg), while also bringing welcome attention to figures hitherto given less recognition than they merit."

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"McCutcheon exhibits commendable acuity as a close reader not only of literary texts but also of film, music, and related cultural products. [...] His ambitious and well-written study should be of great interest to Canadians, sf scholars, and everyone else interested in the relations among technology, media, and contemporary popular culture."

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Mark A. McCutcheon is professor of literary studies at Athabasca University. His scholarly publications include articles on such subjects as Canadian popular culture, Frankenstein adaptations, and copyright policy in English Studies in Canada, Digital Studies/Le champ numérique, Continuum, and Popular Music, among other scholarly journals and books. Mark has also published poetry and short fiction in literary magazines like EVENT, Existere, Carousel, and subTerrain. Originally from Toronto, Mark lives in Edmonton. His scholarly blog is www.academicalism.wordpress.com and he’s on Twitter as @sonicfiction.

 
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The Digital Nexus

Foshay, Raphael (Hrsg.) | Athabasca University Press | Cultural Dialectics


Over half a century ago, in The Gutenberg Galaxy (1962), Marshall McLuhan noted that the overlap of traditional print and new electronic media like radio and television produced widespread upheaval in personal and public life:

Even without collision, such co-existence of technologies and awareness brings trauma and tension to every living person. Our most ordinary and conventional attitudes seem suddenly twisted into gargoyles and grotesques. Familiar institutions and associations seem at times menacing and malignant. These multiple transformations, which are the normal consequence of introducing new media into any society whatever, need special study.

The trauma and tension in the daily lives of citizens as described here by McLuhan was only intensified by the arrival of digital media and the Web in the following decades. The rapidly evolving digital realm held a powerful promise for creative and constructive good—a promise so alluring that much of the inquiry into this new environment focused on its potential rather than its profound impact on every sphere of civic, commercial, and private life. The totalizing scope of the combined effects of computerization and the worldwide network are the subject of the essays in The Digital Nexus, a volume that responds to McLuhan’s request for a “special study” of the tsunami-like transformation of the communication landscape.

These critical excursions provide analysis of and insight into the way new media technologies change the workings of social engagement for personal expression, social interaction, and political engagement. The contributors investigate the terms and conditions under which our digital society is unfolding and provide compelling arguments for the need to develop an accurate grasp of the architecture of the Web and the challenges that ubiquitous connectivity undoubtedly delivers to both public and private life.

With contributions by Ian Angus, Maria Bakardjieva, Daryl Campbell, Sharone Daniel, Andrew Feenberg, Raphael Foshay, Carolyn Guertin, David J. Gunkel, Bob Hanke, Leslie Lindballe, Mark McCutcheon, Roman Onufrijchuk, Josipa G. Petrunić, Peter J. Smith, Lorna Stefanick, and Karen Wall.

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“The Digital Nexus belongs to a new wave of scholarship inquiring into the many challenges and disruptions that networked communication imposes on public and private affairs. It looks at tech-driven transformation through the triple lenses of identity, agency (our ability to participate in society and take action) and political engagement—with a special focus on democratic processes and social action.[...]If we want technology that supports democracy, open dialogue and humanist values, then we will need to shape it accordingly. But there are other agendas at work and the struggle to determine the Internet's future has only just begun. For this reason, we've never needed books like The Digital Nexus more.”

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Raphael Foshay has been teaching in Athabasca University’s MA Program in Integrated Studies, since 2008. His interests lie principally in literary, cultural, and interdisciplinary theory. He has written on Derrida, Hegel, Heidegger, and Levinas, as well as such literary figures as Joyce, Yeats, Kafka, and Wyndham Lewis and is the editor of Valences of Interdisciplinarity: Theory, Practice, Pedagogy.

 
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Speaking Power to Truth

Keren, MichaelHawkins, Richard (Hrsg.) | Athabasca University Press | Cultural Dialectics


Online discourse has created a new media environment for contributions to public life, one that challenges the social significance of the role of public intellectuals—intellectuals who, whether by choice or by circumstance, offer commentary on issues of the day. The value of such commentary is rooted in the assumption that, by virtue of their training and experience, intellectuals possess knowledge—that they understand what constitutes knowledge with respect to a particular topic, are able to distinguish it from mere opinion, and are in a position to define its relevance in different contexts. When intellectuals comment on matters of public concern, they are accordingly presumed to speak truth, whether they are writing books or op-ed columns or appearing as guests on radio and television news programs. At the same time, with increasing frequency, discourse on public life is taking place online. This new digital environment is characterized by abundance—an abundance of speakers, discussion, and access. But has this abundance of discourse—this democratization of knowledge, as some describe it—brought with it a corresponding increase in truth?

Casting doubt on the assertion that online discourse, with its proliferation of voices, will somehow yield collective wisdom, Speaking Power to Truth raises concerns that this wealth of digitally enabled commentary is, in fact, too often bereft of the hallmarks of intellectual discourse: an epistemological framework and the provision of evidence to substantiate claims. Instead, the pursuit of truth finds itself in competition with the quest for public reputation, access to influence, and enhanced visibility. But as knowledge is drawn into the orbit of power, and as the line between knowledge and opinion is blurred, what role will the public intellectual play in the promotion and nurturing of democratic processes and goals? In exploring the implications of the digital transition, the contributors to Speaking Power to Truth provide both empirical evidence of, and philosophical reflection on, the current and future role of the public intellectual in a technologically mediated public sphere.

With contributions by Karim-Aly Kassam, Barrry Cooper, Jacob G. Foster, Richard Hawkins, Michael Keren, Boaz Miller, Liz Pirnie, and Eleanor Townsley.

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Michael Keren is a professor and Canada Research Chair in the Department of Political Science and the Department of Communication and Culture at the University of Calgary. He is the author of many books on public intellectuals, political communication, and political literature, including Blogosphere: The New Political Arena and The Citizen’s Voice: Twentieth-Century Politics and Literature.

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Richard Hawkins is professor in the Science, Technology and Society Program at the University of Calgary, senior fellow at the Centre for Innovation Studies (THECIS), and a fellow of the Institute for Science, Society and Policy at the University of Ottawa. He has served as policy consultant for such clients as the World Bank and Industry Canada and has authored more than a hundred scientific publications and technical reports on science, technology, and industry policy.

 
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YOLO (You Only Live Once)

Cooltura


A tour through all the keys to understanding the phenomenon that drives young people to live intensely. Carpe Diem, the term that was coined by ancient thinkers was recycled into a philosophy encapsulated within the Internet age. YOLO is on Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest and in the messages circulating on Whatsapp, non-stop, twenty-four hours a day.

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Mandatory reading for young people and their parents" [SOURCE: Alexandra Kirkpatrick]

"Young people spend more time online than offline; we must know everything that becomes a trend" [SOURCE: Parker Janet Shaw]

"An interesting analysis of what young people share every day on social networks" [SOURCE: Suzanne Borg]

 
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Fit und fair im Netz

hep verlag


Dieses E-Book enthält komplexe Grafiken und Tabellen, welche nur auf E-Readern gut lesbar sind, auf denen sich Bilder vergrössern lassen.

Die digitale Welt ist voller Risiken. Kinder und Jugendliche brauchen die Unterstützung von Erwachsenen, um sich sicher darin bewegen zu können. Eine

konstruktive Zusammenarbeit von Schule und Eltern trägt wesentlich zu einer verletzungsarmen Vernetzung bei. Felix Rauh vermittelt in kurzen verständlichen Kapiteln viel Hintergrundwissen zu neuen und sozialen Medien. Der Schulsozialarbeiter regt einen verantwortungsvollen Umgang damit an und zeigt Möglichkeiten einer wirkungsvollen Prävention von Sexting und Cyberbullying auf.

Zum Ratgeber gehört ein Klassen-Workshop. Er basiert auf zwei exemplarischen Fallgeschichten, die im Buch je als Text- und als Comicversion enthalten sind.

Mit zwei Plakaten, Workshop und online verfügbaren Unterrichtsmaterialien.

 
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Absacker

Community Editions


Ende Zwanzig. Das unnütze »Was mit Medien«-Studium nach Überlänge gerade so abgeschlossen.

Und jetzt? Einen vernünftigen Job finden. Kann ja eigentlich nicht so schwer sein.

Doch. Kann es.

Also einfach mal bei diesen Typen aus dem Internet bewerben. Wird eh nichts.

Doch. Wird es.

Auf nach Hamburg. Nacht-und-Nebel-Aktion.

Können ja auch alle Leute um einen herum verstehen, dass man sich für einen Hungerlohn versklaven lässt.

Nein. Können sie nicht.

Egal. Großstadt, Abenteuer, den Fuß in die Tür und dann mal gucken. Das wird schon werden.

Nein. Wird es nicht.

Und jetzt stehe ich hier, auf einem Parkplatz irgendwo im nirgendwo, ne Waffe im Handschuhfach, die Karre bis unters Dach gepackt mit irgendwelchen illegalen Substanzen.

Es hätte ganz einfach werden sollen.

Easy.

Aber die ganze Scheiße kam völlig anders.

Die schöne neue Welt der Web-Video-Branche bietet viele Verlockungen. Geld, Ruhm, Fans, hier und da ein wenig Schneegestöber. Aber was, wenn das Ganze aus dem Ruder läuft? »Absacker« von Gunnar Krupp schildert mit drastischer Ehrlichkeit und trockenem Humor den Abstieg eines jungen Mannes innerhalb einer Branche, in der Klicks wichtiger sind als die Menschenwürde.

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Gunnar Krupp ist 1986 geboren, lebt in Hamburg und gehört zum Urgestein rund um die Rocket Beans, einer seit über 10 Jahren erfolgreiche Gruppe videospielebegeisterter Nerds, die Gaming in Deutschland erst so richtig salonfähig gemacht haben. Er war dort als Aufnahmeleiter, Redakteur und Webshow-Host tätig. Seit Ende 2017 arbeitet er an dem investigativen Journalismusformat STRG_F beim NDR für funk, dem jungen Angebot der Öffentlich-Rechtlichen.

 
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Schrift - Bild - Ton (E-Book)

hep verlag


Dieses E-Book enthält komplexe Grafiken und Tabellen, welche nur auf E-Readern gut lesbar sind, auf denen sich Bilder vergrössern lassen.

Die Digitalisierung hat die schriftliche Kommunikation grundlegend verändert. Texte im Alltag, in Bildung und Beruf sind heute multimodale Konstrukte aus Schrift, Bild und Ton. Der Sammelband führt in den Diskurs zur Multimodalität ein und zeigt in elf Beiträgen, wie Texte in unterschiedlichen Kontexten – z.B. in wissenschaftlichen Arbeiten und Postern, in Nachhaltigkeitsberichten oder in journalistischen Infografiken – als multimodale Kommunikationsereignisse konstruiert und rezipiert werden.

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Adrian Aebi, Dr. phil., ist seit 2005 Dozent für Kommunikation und Unternehmensethik an der Hochschule Luzern – Wirtschaft, und Fachverantwortlicher für Kommunikationskompetenz. Er hat an der Universität Bern Germanistik und Philosophie studiert und an der Universität Basel in Deutscher Sprachwissenschaft promoviert. Sein Forschungsinteresse liegt in der Unternehmenskommunikation, insbesondere der Nachhaltigkeitskommunikation.

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Susan Göldi, Prof. Dr., ist Dozentin für Kommunikation an der Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW). Sie leitet den Studiengang MAS Bildungsmanagement und wirkt als Koordinatorin für das International Office der Hochschule für Wirtschaft (HSW). Sie gründete und leitet das Zentrum Schreiben an der HSW, baute Schreibberatung und Kursangebote sowie einen Kompetenz- und Forschungsschwerpunkt zum wissenschaftlichen Schreiben auf.

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Mirjam Weder, Dr. phil., ist Dozentin für germanistische Sprachwissenschaft am Departement Sprach- und Literaturwissenschaften der Universität Basel. Inhaltlich umfassen ihre Schwerpunkte in Forschung und Lehre die Schreibforschung, insbesondere die Schreibprozessforschung und die weiterführende Schreibentwicklung sowie die konstruktionsgrammatische Analyse von genrespezifischen Mehrworteinheiten; methodisch ist sie auf die Verwendung von computerbasierten Methoden der Sprach- und Schreibprozess-Analyse spezialisiert.

 
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Controlling Knowledge

Athabasca University Press


Digital communications technology has immeasurably enhanced our capacity to store, retrieve, and exchange information. But who controls our access to information, and who decides what others have a right to know about us? In Controlling Knowledge, author Lorna Stefanick offers a thought-provoking and user-friendly overview of the regulatory regime that currently governs freedom of information and the protection of privacy.Aiming to clarify rather than mystify, Stefanick outlines the history and application of FOIP legislation, with special focus on how these laws affect the individual. To illustrate the impact of FOIP, she examines the notion of informed consent, looks at concerns about surveillance in the digital age, and explores the sometimes insidious influence of Facebook. Specialists in public policy and public administration, information technology, communications, law, criminal justice, sociology, and health care will find much here that bears directly on their work, while students and general readers will welcome the book's down-to-earth language and accessible style.

Intended to serve as a "citizen's guide," Controlling Knowledge is a vital resource for anyone seeking to understand how freedom of information and privacy protection are legally defined and how this legislation is shaping our individual rights as citizens of the information age.

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Lorna Stefanick is an associate professor in the Governance, Law, and Management program in the Centre for State and Legal Studies at Athabasca University.and in Calgary, the first of which resulted in the book Hiding the Audience: Arts and Arts Institutions on the Prairies. Kaye divides her time between a farmstead outside Lincoln, Nebraska, and a house in Calgary, so that she may always be close to the prairie land that drives her research.Face the North Wind (1975). This manuscript came to light after his passing in 1999.

 
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Hörensagen

HarperCollins


Warum wir nicht glauben dürfen, was wir wollenDer Kampf um die Wirklichkeit ist in vollem Gange. Wohin man sieht, breitet sich Widerstand gegen die Wissenschaft aus. Nahezu täglich sind wir mit Fake News, Verschwörungsmythen und verzerrten Tatsachen konfrontiert.Åsa Wikforss, eine der renommiertesten Philosophinnen Schwedens, hat die falschen Fakten dicke. Anschaulich führt sie uns durch die Welt der Wahrheitsfindung und macht begreiflich, was Wissen eigentlich ist: Was unterscheidet Wahrheit von Glauben, Meinung und Lügen? Und warum kann es etwas wie alternative Fakten gar nicht geben? Sie zeigt, wie wir die Fallstricke der Meinungsmache durchschauen und der um sich greifenden Faktenresistenz mit guten Argumenten begegnen können.Für alle, die ihren Verstand schärfen und sich die Wirklichkeit nicht verdrehen lassen wollen.

»Eine durchdachte, vernünftige und wundervoll aufgebaute Analyse eines der drängendsten Themen unserer Zeit.«Steven Pinker, Autor des Bestsellers »Aufklärung jetzt«

»Möge dieses in ruhigem Ton geschriebene und dabei stringent argumentierende Buch auch in Deutschland eine Diskussion entfachen.« Marko Martin, Deutschlandfunk Kultur, 17.05.2021

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Prof. Dr. Åsa Wikforss ist Professorin für Theoretische Philosophie an der Universität von Stockholm und gehört zu den wichtigsten intellektuellen Stimmen Skandinaviens. Als neuestes Mitglied der Königlichen Akademie der Wissenschaften sitzt sie auf dem Stuhl der Nobelpreisträgerin Selma Lagerlöf – und kennt die Licht- und Schattenseiten der großen renommierten Wissensinstitutionen. Hörensagen wurde in zahlreiche Sprachen übersetzt, kostenlos an alle Abschlussklassen schwedischer Schulen verteilt und mit dem Natur & Kultur’s Popular Science Award sowie mit dem Wissenspreis der Å Forsk Foundation ausgezeichnet. 2020 wurde Åsa Wikforss außerdem von der Schwedischen Gesellschaft für Wissenschaft und Volksbildung zur Aufklärerin des Jahres gekürt.

 
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